یک کارشناس حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی معایبی دارند.

ابراهیم مرادی اصل، کارشناس انرژی‌های تجدیدپذیر درباره اینکه منبع برق تجدیدپذیر تا چه میزان قابل اتکا است، گفت: ایران طی سال‌های اخیر پیشرفت قابل قبولی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه در بخش خورشیدی داشته است. دولت نیز با افزایش نرخ خرید تضمینی سهم برق تولیدی این انرژی‌ها تلاش کرد تا سرمایه گذاران را به این حوزه جذب کند که تا حد نه چندان زیادی، موفق بود.


بیشتر بخوانید

  • کدام گرید انرژی به صرفه است؟

وی ادامه داد: برای اینکه بخواهیم از برق تجدیدپذیر به ویژه سلول‌های خورشیدی استفاده واقعی داشته باشیم، ابتدا باید ویژگی‌های واقعی این نوع انرژی را بشناسیم. از آنجایی که در تعریف انرژی‌های تجدیدپذیر به اصالت طبیعی بودن آن‌ها تکیه می‌شود، بنابراین ظاهر مفهوم آن، پر از امتیاز‌های مثبت ذاتی است چرا که تصور می‌شود این نوع انرژی آلایندگی ندارد.

مرادی اصل با بیان اینکه در ساخت سلول‌های خورشیدی از مواد آلی استفاده می‌شود که از منابع محدودی تهیه می‌شود، افزود: بنابراین نمی‌توان گفت انرژی خورشیدی از منبع جبران پذیر تولید می‌شود. از سویی دیگر نه تنها انرژی خوشیدی بلکه سایر انرژی‌های تجدیدپذیر، پایدار نیستند. یعنی به طور مثال انرژی خورشیدی تنها در روز قابل استفاده است و انرژی بادی نیز تنها در روز‌های بادی می‌توان به آن تکیه کرد.

محدودیت ذخیره سازی انرژی برق تولیدی از تجدید پذیر‌ها قابل اتکاست؟

این کارشناس حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی‌های تجدیدپذیر را غیرقابل اتکای همیشگی دانست و اظهار داشت: انرژی‌های تجدیدپذیر قابلیت ذخیره سازی در حجم‌های بالا را ندارند. چرا که پیشرفته‌ترین باتری‌های دنیا نیز، محدودیت ذخیره سازی انرژی برق تولیدی از این محل را دارند، بنابراین از این منابع تنها به طور کوتاه مدت و محدود می‌توان استفاده کرد.

به گفته وی، تصور دیگری که درباره انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه خورشیدی وجود دارد، پاک بودن و آلاینده نبودن آن است؛ این در حالی است که در بزرگترین مزرعه خورشیدی دنیا که در ایالت کالیفرنیای آمریکا قرار دارد، بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی با استفاده از این نوع انرژی تجدیدپذیر آلایندگی زیست محیطی کاهش نیافته است.

همچنین بخوانید:  پازل ناقص زندگی جوانان/ چرا ازدواج مهم است؟

منبع: آنا